Waarom waarde niks met geld te maken heeft

doorverhalenpakhuis

Waarom waarde niks met geld te maken heeft

“Lever ik wel genoeg waarde?”. Als ik dit niet minstens 3 keer per week hoor of lees, dan heb ik waarschijnlijk onder een steen gelegen. Afgelopen vrijdag zei een van mijn deelnemers aan de workshop het nog. Ze is niet de enige: ik ken bijna geen ondernemers die zich dit niet regelmatig afvragen. En het kan de resultaten van je bedrijf behoorlijk in de weg zitten. 

Onzeker zijn over je waarde maakt het lastig om je dienst of product te verkopen.

Andere coaches hebben een veel lager tarief, misschien moet ik ook naar beneden met mijn prijs.” “Misschien moet ik er nog een extra sessie aan toevoegen, ze heeft vast niet voldoende aan dit aantal.” Klanten die ik hier over spreek, doen bijvoorbeeld als puntje bij paaltje komt, toch geen aanbod wanneer ze een gave kennismakingssessie hebben gehad, of durven niet op te volgen wanneer iemand twijfelt of niet meteen laaiend enthousiast reageert.

Als het gaat om waarde, zijn we al gauw geneigd om meteen de prijs te willen weten om een dienst of product een beetje te kunnen ijken.

Wat mij regelmatig overkomt, is dat ik langs een etalage loop, iets zie hangen of liggen wat ik prachtig vind en wat DE ideale oplossing is voor voor mijn garderobe/interieur/huishoudelijke/culinaire issues, ik dan naar binnen loop en snel even op het altijd naar beneden gedraaide prijskaartje spiek, om te bepalen of ik het überhaupt het overwegen waard vind. 

Er zijn artikelen waarbij ik dan zonder wat tegen de verkoopster te zeggen weer pijlsnel de winkel uitren.

Ja dahag, dat kan je wel shaken, veel te duur. Er zijn artikelen waarbij ik denk; ‘zo weinig? Dat ken nooit wat wezen.”, waardoor ik ook de rest van de spullen in de winkel met een beetje dedain bekijk. Er zijn spullen waarbij ik denk; oké, dat lijkt een oké prijs, maar heb ik dat wel echt nodig (“Je hebt al een tas….of 20”), hoe zit het met de kwaliteit, misschien kan ik hem voor mijn verjaardag vragen?

EN. Er zijn spullen waar ik op slag verliefd op ben, waarvoor ik met mijn ogen dicht mijn pinpas trek en waarvan ik gruwelijk blij ben dat ik daar nu net vandaag tegenaan ben gelopen. Omdat het HELEMAAL mij is, EXACT is wat ik nodig heb, ik NU een oplossing nodig heb voor mijn probleem, of omdat het gewoon toch al een TOPdag is en ik in een spending mood ben.

Het maakt mij dan geen flikker uit of die spijkerbroek 20 of 200 euro kost. Het is mij alles waard, want die spijkerbroek lost alles voor me op. 

Er zitten dus een aantal elementen in die bepalen hoeveel ik die spijkerbroek waard vind. 

Lijkt het bijna een PERSOONLIJK aangemeten broek, die precies mijn curves goed laat uitkomen en ook nog gratis ingekort wordt? -want ik heb maar van die korte beentjes-
Heb ik de spijkerbroek NU nodig? -want ik ben vanmorgen uit mijn enige spijkerbroek gescheurd.
Heeft de broek de JUISTE fit, steekzakken op de goede plek, een mooie wassing en komt mijn derrière er mooi in uit?
En ben ik in een goede bui, want ik heb vanmorgen op de weegschaal gestaan, en dat viel 100% mee? Dan zit namelijk iedere spijkerbroek een stuk lekkerder. 

Zo gaat het ook met jouw dienst. Komt deze op het juiste moment, lost hij een acute pijn op voor je klant? Is het exact wat jouw klant nodig heeft? Begrijp jij precies wat je klant op dit moment voelt, en kun je op persoonlijke items inzoomen in jouw traject? is het jouw klant voldoende duidelijk hoe haar leven er uit ziet op het moment dat ze met jou in zee is gegaan? Heeft ze voldoende vertrouwen in de goede uitkomst?

Is het antwoord op alle bovenstaande vragen ja?

Dan heb je dus het ideale aanbod voor jouw ideale klant te pakken.

En dat is per definitie meer dan genoeg waarde die jij te bieden hebt, omdat het de perfecte oplossing is voor deze klant. De prijs die je daarvoor vraagt, maakt je klant allang niet meer uit. Als ze morgen maar een fijne jeans heeft om aan te trekken. 

Of je genoeg waarde biedt, hangt er dus vanaf of je je dienst aanbiedt aan de juiste klant.

Want jouw dienst is per definitie waardevol. Alleen niet voor iedereen. Wanneer jij je ideale klant scherp in het vizier hebt, en daar je marketing op richt, is je dienst altijd waardevol.

Heb jij je ideale klant, voor wie jij het meest waardevol bent, duidelijk in het vizier? Of kan je stiekem wel wat hulp gebruiken bij het bepalen van jouw waarde?

Wil je het HIER met me delen?

Ik wens je een heerlijke week!

Liefs,
Claudia

 

 

Over de auteur

verhalenpakhuis administrator

Geef een reactie