Alle grote dingen zijn ooit klein geweest

doorverhalenpakhuis

Alle grote dingen zijn ooit klein geweest

Wij zijn thuis nogal aan een volksverhuizing bezig thuis. Mijn jongste wordt nu echt te groot voor zijn baby-formaat pijpenla kamertje, dus zijn we aan het goochelen met ruimtes om iedereen op een nieuwe bestemming te krijgen. 

Dochterlief verhuist naar boven, met bijpassende zelf uitgekozen kleurtjes op de muur -he, anders doe je maar een zonnebril op  -. Zoon gaat dan naar haar kamer en guess who ends up in the pijpenla, met bureau, boekenkasten en planborden? Juist. 
 

Maar zo’n interne verhuizing is niet in 1 keer gepiept. Alle acties hangen aan elkaar, en moeten in een logische volgorde plaatsvinden, anders loopt het in de soep.

Voor je het weet zitten er dierbare spullen onder de roze/paarse verf -het is zo’n kleur die niet echt kan kiezen-, slapen er kinderen wekenlang in een volgepropte slaapkamer, en lopen papa en mama met een kort lontje rond omdat het allemaal niet in elkaar past en daardoor veel te lang duurt.

Dus wat doe je dan? Je maakt een gedegen planning, breekt wat er moet gebeuren in kleine, behapbare en overzichtelijke stukjes waardoor zelfs de kids zelf het leuk vinden om mee te helpen.

Hoe kleiner je je acties maakt, hoe overzichtelijker het dus is.

En hoe minder je er tegenop ziet. De acties die je beschrijft moeten eigenlijk zo klein zijn dat je erbij denkt; djeez, maar dat is toch niet de moeite?

In deze blog geef ik je 3 praktische tips om gemakkelijker je doel te bereiken.

TIP 1: Check niet alleen de BEWERKTIJD, maar ook de DOORLOOPTIJD

Je kent het vast, die klusjes waarvan je denkt; dat is toch zo gepiept? Een muurtje wat je in een half uurtje in de verf hebt zitten, de lasagne die je in een kwartiertje in elkaar draait, even een wasje in de droger gooien. Als je alleen kijkt naar de BEWERKTIJD -hoe lang duurt de uitvoering-, is het inderdaad zo gepiept. Maar verf moet een X aantal uren drogen voor je een schilderijtje kunt ophangen, lasagne eerst nog 45 minuten in de oven en afkoelen voor je het kunt eten, en stik, die was uit de droger moet ook nog opgevouwen.

Als je klussen die onderdeel zijn van een groter geheel inplant, neem dan ook mee hoe lang je eventueel moet wachten tot je aan de volgende actie kunt beginnen. Schrijf dus bij het maken van je planning zowel je bewerktuigd als je DOORLOOPTIJD op.

TIP 2: Check de afhankelijkheden

Vaak beginnen we uit enthousiasme met een bepaalde taak, door er maar gewoon in te springen. Mouwen opgestroopt en gaan met die banaan. Maar vroeg of laat stranden we dan, omdat we vergeten zijn van tevoren op een rijtje te zetten wat er allemaal voor nodig is om de klus te laten slagen. Om een voorbeeld te noemen; hartstikke leuk dat het bed van mijn dochter straks uit elkaar moet om naar boven te verhuizen, maar nu we het logeerbed al hebben verkocht, waar slapen de kids dan ondertussen?

Neem dus even de tijd om chronologisch op papier te zetten wat er eerst moet gebeuren voordat je een volgende actie kunt oppakken. Hint; het beste werkt dat andersom. Stel, je wilt minimaal 6 deelnemers aan je workshop. Als je weet dat gemiddeld per 3 posts 1 iemand zich aanmeldt, moet je dus 18 posts plaatsen op social media om er voor te zorgen dat je de deelnemers bij elkaar krijgt. En dan snap je dus ook dat je niet een week van tevoren kunt beginnen met werven. Dan worden mensen gek van je ;).

TIP 3: Klein, kleiner, kleinst
Ik zeg vaak tegen klanten; maak je taken zo klein mogelijk. En als ik dan vraag wat ze op hun actielijst hebben staan, staat er; een blog schrijven. Maar een blog schrijven bestaat uit tig verschillende hele kleine taken; het schrijven zelf, titel verzinnen, lay-out opmaken, in je mailsysteem hangen, verzenden aan mailinglijst, social media posts er aan hangen, and so on, and so on. En dan kan het NOG kleiner.

Zorg dat de taken die overblijven, liefst niet meer tijd kosten dan 20 minuten per taak, een MONO-taak zijn (je doet niet stiekem 2 dingen tegelijk, bijvoorbeeld schrijven en meteen je SEO dingen toepassen), en maar door 1 persoon uitgevoerd hoeven te worden. Komen er meer mensen aan te pas? Is het een taak die zo lekker ‘efficiënt’ is door stiekem 2 dingen tegelijk te doen? Of kost een klein taakje jou stiekem 3 kwartier? Dan is het NIET klein genoeg. probeer om het dan nog kleiner op te knippen. Geloof me maar, je bent er sneller doorheen en je bent je er meteen bewust van hoeveel tijd iets je nou werkelijk kost. Je ziet dus ook meteen waar je op kunt besparen.

Ik hoop dat deze tips je helpen om je acties kleiner en beheersbaarder te maken. Moet jij eens kijken hoe fijn het is als je een zooitje acties hebt gedaan en je doel nu WEL steeds dichterbij komt. 

Wil jij nou weten hoe jij makkelijker, dichter bij je doel komt? In mijn workshop APK voor jouw bedrijf op 14 december leg ik het je heel graag uit. Er is nog nooit iemand vertrokken zonder een mega eyeopener, een zucht van opluchting of een knoert van een inzicht.

Kan jij toch ook gebruiken zo aan de voet van het nieuwe jaar?
Je claimt je plek voor de workshop hier. 

Met een 3-tal supersimpele, maar geniale vragen help ik jou om in 2019 een goed geplande (door)start te maken met je bedrijf. Voor de prijs hoef je het niet te laten, want die heb ik net gehalveerd.

 

Ik wens jou een hele fijne week; laat je me weten of je iets aan mijn tips hebt gehad?

Liefs,
Claudia

P.S. Heb jij mijn supergave win-actie al gezien? Je kunt nu mijn lievelingsplanner winnen, de Succesplanner!  Ideaal om je kleine acties in op te nemen en in 2019 WEL je doelen te gaan halen. Schrijf je hieronder in voor de actie, dan maak jij ook kans op een prachtige Succesplanner!

www.hetverhalenpakhuis.nl/succesplanner-winnen

Over de auteur

verhalenpakhuis administrator

Geef een reactie